loading...
★ ریاضی سرا ★
عزیز اسدی بازدید : 3048 نظرات (4)

نسبت طلایی یکی از زیبایی‌های دنیای ریاضی است که رد آن را در جای‌جای طبیعت می‌توان مشاهده کرد، از نسبت طول اندام‌های انسان گرفته تا چشم‌نوازترین آثار معماری و حتی رشد مارپیچ دانه‌های گل آفتابگردان.

www.riazisara.ir          وبسایت ریاضی سرا

نسبت طلایی، عددی غیرگویا (گنگ) است که با حرف یونانی فی نمایش داده می‌شود. مقدار دقیق آن از رابطه 2/( 5√+1)= φ بدست می‌آید که حدود 1.618033988749894848294586834 است. بسیاری از هنرمندان معتقدند شکل‌هایی که در آن‌ها نسبت طلایی رعایت شده است، چشم‌نوازترین شکل‌های ممکن را تشکیل می‌دهند. نسبت طلایی هم‌چنین از رشته فیبوناچی نیز بدست می‌آید. رشته فیبوناچی یکی از جالب‌ترین رشته‌های اعداد است که در آن، عدد بعدی برابر حاصل‌جمع دو عدد قبلی است (1,1,2,3,5،8،13,21,34،55،89 و ...) و هرچه این رشته بیشتر ادامه پیدا کند، نسبت عدد بزرگ‌تر به عدد قبلی به نسبت طلایی نزدیک‌تر می‌شود.
مایکل بلیک، موسیقیدانی که به ریاضیات علاقه دارد، قطعه‌ای موسیقی را بر اساس نسبت طلایی نوشته است. او برای این کار، رقم‌های اعشار نسبت طلایی را به صورت نت‌های موسیقی بازنویسی کرده و حاصل آن‌ را به صورت یک کلیپ ویدیویی آماده کرده است.

کلیپ ویدیویی را از اینجا دانلود کنید.

شما از شنیدن این موسیقی چه حسی پیدا می کنید؟

عزیز اسدی بازدید : 1710 نظرات (1)

ریاضی سرا        www.riazisara.ir

محقق دانشگاه كورنل نيويورك يك الگوريتم رياضي را طراحي كرده كه مي‌تواند 10 هزار نقطه جورچين را ظرف 24 ساعت تكميل كند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اندرو گالاگهر در حالي اين الگوريتم را طراحي كرده كه در شركت عكاسي كوداك مشغول كار بوده است.

اين الگوريتم با تقليد از شيوه حل جورچين توسط انسانها توانسته ركورد سال پيش 3300 تكه را بشكند.

اين برنامه همچنين مي‌تواند چندين جورچين را در حالي كه با هم تركيب شده‌اند، در يك زمان حل كرده و حتي براي كنار هم چيدن اسناد تكه‌تكه شده و مصنوعات باستان شناسی مورد استفاده قرار گيرد. ...

ادامه مطلب را بخوانید.

عزیز اسدی بازدید : 4110 نظرات (2)

هنرمندان مسلمان در قرون وسطی راهی برای ساخت موزاییک‌های پازل مانند پیداکرده بودند که در نهایت به ابداع الگوهای تازه‌ای در پوشش سطح منجر شده؛ الگوهایی که ریاضیدانان تقریباً 500 سال بعد آنها را کشف کردند. به گفته محققان، کاشیکاری بعضی از ساختمان‌های  متعلق به قرن پانزدهم در ایران، از الگوهایی پیروی می‌کند که با وجود متقارن بودن، از تکرار منظم یک طرح خاص به وجود نمی‌آید و به آن «کوازی کریستال» گفته می‌شود.
 

www.riaizsara.ir   ریاضی سرا

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

عزیز اسدی بازدید : 1085 نظرات (0)
 

ریاضی سرا            www.riazisara.ir 

مدل ریاضی با قابلیت پیش بینی چگونگی رشد و گسترش یک تومور سرطانی می‌تواند در ایجاد شیوه‌های درمانی شخصی متناسب با نوع سرطان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.


رشد برخی از تومورها زمانی که به اندازه‌ای خاص می‌رسند، متوقف می‌شود در حالی که تعدادی دیگر از تومورها به رشد خود ادامه می‌دهند.

به این شکل شبکه‌ی عروقی که مسئولیت تغذیه‌ی این تومورها را دارند گسترده‌تر می‌شود.

این پدیده منجر به گسترش یافتن تومورها به ...

ادامه مطلب را بخوانید.

 

 

ریاضی سرا    www.riazisara.ir

 

قضیه چهار رنگ به صورت ساده این است: یک نقشه داریم میخواهیم ثابت کنیم می توان کشورها را با ۴ رنگ، رنگ کرد به صورتی که هر دو کشور مجاور ناهمرنگ باشند.

این مسله برخلاف ظاهر ساده اش سال ها فکر دانشمندان را به خود مشغول داشت تا در حدود ۱۹۷۶  کی اپپل  و  و . هیکن  بعد از این که ۲۵ سال از عمرشان را وقف اثبات این نظریه کردند، توانستند ثابت کنند که اگر برای حدود ۱۰۰۰۰ نقشه (گراف) ای که لیست شده بودند این کار امکان پذیر باشد آنگاه برای همه ی نقشه ها این کار ممکن است. این تعداد نقشه با کمک کامپیوتر و برنامه ای که آن ها نوشته بودند ، طی روزها تلاش و در طول ۱۲۰۰ ساعت فعالیت سریعترین کامپیوتر زمان خود حل شد. آن ها در واقع در ابتدا قصد استفاده از کامپیوتر را نداشتند ولی ناچار به این کار شدند. بعد کسانی پیدا شدند و گفتند این که نشد اثبات و این دو نفر کلی تلاش کردند که آن ها را قانع کنند که این هم اثبات است و از اثبات ۱۰۰۰ صفحه ای یک قضیه بدتر نیست. ولی هنوز هم دانشمندان در حسرت یک اثبات ساده برای این قضیه هستند. اثباتی که روی کاغذ باشد!
نکته ی دیگر این که این مسئله با کمک نظریه گراف حل شد.

 

عزیز اسدی بازدید : 1607 نظرات (0)

همواره افرادی بر این عقیده بوده اند که موسیقی از دسته ی علوم ریاضی بشمار میرود و گرچه نوع بیان موسیقی و ریاضی با یکدیگر متفاوت بوده اما روح و حقیقتی که در موسیقی وجود دارد، در ریاضیات قابل مشاهده است؛ بنابراین همواره وجود داشته اند افرادی که بخواهند ریاضیات و موسیقی را به زبان دیگری تعریف کرده و یا از این علوم قدرتمند جهت غنا بخشیدن به دیگری استفاده کنند. آن طور که در تاریخ آمده شروع بررسی موسیقی از دیدگاه ریاضی به یونان باستان بازمیگردد و فیثاغورثیان در پانصد سال قبل از میلاد، اولین افرادی بودند که فواصل موسیقی را متناسب با اعداد بیان کرده و ارتباط موسیقی و ریاضیات را توجیه کردند.


ریاضی سرا            www.riazisara.ir

 ادامه مطلب را بخوانید.


 

نرم افزار ریاضی power toy calc

 نرم افزار رسم نمودارهای ریاضی

این برنامه، یك نرم افزار ریاضی می باشد كه مطمئنا برای دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان سال اول و دوم بسیار كاربرد دارد نام این نرم افزار Power Toy Calc می باشد و در واقع یك ماشین حساب مهندسی است با امكانات اضافی. برای مثال نمودار هر تابعی را كه به آن بدهید برای شما رسم می کند و به ازای مقادیر مختلف اندازه تابع را محاسبه می كند.

این نرم افزار انواع و اقسام توابعی مثلثاتی و لگاریتمی و جذر و غیره را به صورت پیش فرض دارد و به شما نیز امكان تعریف توابع جدید را می دهد. همچنین تبدیل واحدهای مختلف را به راحتی برای شما انجام می دهد برای مثال تبدیل متر و فونت و اینچ و یارد به یكدیگر یا تبدیل كیلوگرم و پوند و اونس و انواع تبدیل زمان ها و سرعت و دماها.

برای دیدن نمودار یك تابع روی گزینه ADD كلیك كنید، پنجره ای باز می شود كه از شما می خواهد تابع مورد نظر را به صورت g(x)=…  بنویسید. به محض تایید تابع، نمودار آن برای شما رسم می شود.

جهت بدست آوردن اندازه تابع به ازای مقادیر مختلف در قسمت Input، تابع خود را همراه با مقدار مورد نظر بنویسید، برای مثال g(2). آنگاه مقدار تابع را در پنجره بالایی مشاهده كنید. در این قسمت می توان از توابع پیش فرض با كلیك كردن روی آنها استفاده كرد.

این نرم افزار برای انجام تكالیف ریاضی دبیرستان و محاسبات عددی فوق العاده است.

 

دانلود با حجم: 290KB

پسورد: www.birkari.blogfa.com


 

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
وبسایت ریاضی سرا جهت استفاده علاقمندان به ریاضیات به ویژه دانش آموزان دبیرستانی ایجاد گردیده است. لطفا در صورت کپی برداری از مطالب این وب، منبع را معرفی کنید. =================== =================== فایلهایی که از سایت ریاضی سرا دانلود میکنید بوسیله نرم افزار winrar فشرده شده است. برای استفاده از این فایلها در صورتی که نرم افزار مورد نظر روی سیستم شما نصب نمی باشد، ابتدا آن را از قسمت لینک های مفید دانلود و نصب نمایید. =================== =================== مطالب و نمونه سوالات ریاضی تان را به ایمیل riazisara.ir@gmail.com ارسال نمایید تا با نام خودتان در وب سایت ریاضی سرا درج شود.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    وبسایت ریاضی سرا را چگونه ارزیابی می کنید؟
    موضوعات اصلی سایت ریاضی سرا

    سوالات تستیبازی و ریاضیمجلات ریاضیسخنان بزرگانهوش و سرگرمیسایت های ریاضیبارم بندی دروس متوسطه و پیشدانشگاهیکاربردهای ریاضیآموزش ریاضیاتزیبایی های ریاضیانیمیشن های ریاضیدرسنامه ها و جزوه های کمک آموزشیکتاب های درسیسوالات و پاسخنامه تشریحی کنکور سراسرینرم افزارهای ریاضی - برای گوشی موبایلنرم افزارهای ریاضی - برای کامپیوترکتاب های در زمینه ریاضیاتنمونه سوالات امتحان ریاضیمطالب مربوط به ریاضیات دوره ابتدایی

    سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری
    نرم افزارهای کاربردی برای کنکوری ها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 271
  • کل نظرات : 439
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3196
  • آی پی امروز : 50
  • آی پی دیروز : 57
  • بازدید امروز : 98
  • باردید دیروز : 111
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 512
  • بازدید ماه : 1,782
  • بازدید سال : 29,077
  • بازدید کلی : 2,501,446
  • کدهای اختصاصی

     
    Google

    در سایت ریاضی سرا
    در كل اينترنت

    وبسایت ریاضی سرا 

    در صورت تمایل برای دسترسی به سایت ریاضی سرا کد زیر را در وبلاگ خود قرار دهید.